lørdag den 23. juni 2012

Over Saltfjellet

Fredag:  Fra Mosjøen går det videre gennem smukke dale. Jeg følger E6 og jernbanen mange hundrede km gennem Norge. Her er så smukt og afvekslende, fra smalle snævre dale med plads til en elv, en vej og en jernbane, til brede grønne dale med agerbrug og dyrehold. Hver gang dalen udvider sig bare den mindste smule med bare nogenlunde vandrette arealer, skyder huse og bitte små landsbyer op som paddehatte.
Så går det op over Saltfjeldet. Barsk og voldsom natur. Sne alle vegne. 90 km uden mulighed for at tanke. Godt de skilter med det! På toppen af Saltfjeldet passerer jeg polarcirklen og holder pause. Stort anlagt overturistet sted, men sjovt nok at gøre lidt ud af det. Selvfølgelig skal de lave penge på det. ;o)
Efter Saltfjeldet kommer igen smukke dale med brusende elve og dybe kløfter. Jeg kommer til Fauske og videre til Bodø. Færgen til Lofoten er sejlet, så jeg napper en billig primitiv hytte på campingpladsen, som for 30 år siden, lige op ad lufthavnen. (dog i telt dengang) Det er ok. Første nat med midnatssol. :o) Ude at kigge flere gange i natten. Betagende. Nu ser jeg først solen gå ned igen om 2 uger, når jeg kører hjem. :o)



Ingen kommentarer: